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Dernière mise à jour : 14 juillet 2020, 17h05

Nouveautés indiquées par un astérisque (*)

Occasions de financement

Mitacs

MITACS-AGE-WELL | Innovations appuyant les personnes âgées face à la COVID-19

De la prestation des services de santé au maintien du lien social, des projets de recherche destinés à répondre aux préoccupations des aînés ou de leurs aidants peuvent désormais recevoir un financement de contrepartie.

Alors que les personnes âgées sont particulièrement exposées à des complications de santé graves liées à la COVID-19 et aux effets néfastes de la distanciation sociale, Mitacs et AGE-WELL s’associent pour offrir plus rapidement des solutions innovantes dédiées à cette population.

Le nouveau volet COVID-19 du partenariat entre Mitacs et AGE-WELL apporte du financement en vue d’appuyer les approches technologiques qui permettent d’atténuer les défis auxquels sont confrontés les aînés ou leurs aidants face à la pandémie.

Cette initiative aidera les entreprises à répondre aux demandes des gouvernements fédéral et provinciaux d’apporter des solutions rapides aux défis associés à la COVID-19.

Pour une durée limitée et en vue d’accélérer la recherche et développement en lien avec la COVID-19, un financement de contrepartie plus important est disponible pour les petites et moyennes entreprises dans le cadre d’une initiative spéciale de Mitacs. Les projets admissibles liés à la COVID-19 bénéficient d’un traitement prioritaire afin de garantir une mise en œuvre rapide.

Grâce à cette nouvelle collaboration entre Mitacs et AGE-WELL, un financement accru est disponible pour les initiatives de partenariat entre les établissements postsecondaires et les entreprises qui apportent des solutions aux problèmes spécifiques rencontrés par les personnes âgées et leurs aidants dans le contexte de la COVID-19. À travers ces efforts combinés, les entreprises admissibles peuvent obtenir jusqu’à 20 000 $ à partir d’un investissement de 3 750 $ pour accueillir un stagiaire de recherche pendant quatre mois. Contactez Mitacs afin de mettre en relation des entreprises et des organismes sans but lucratif admissibles avec des experts du postsecondaire en vue d’appuyer la recherche et développement.

Pour être admissibles au financement conjoint de Mitacs et AGE-WELL, les projets doivent mettre l’accent sur des approches technologiques destinées à appuyer un vieillissement en santé en lien avec au moins l’un des huit défis cernés par AGE-WELL:

  • Logements supervisés et collectivités
  • Soins de santé et prestation de services de santé
  • Autonomie et indépendance
  • Santé cognitive et démence
  • Mobilité et transport
  • Modes de vie sains et bien-être
  • Maintien de liens
  • Bien-être financier et emploi

Pour en savoir plus

Global Research Collaboration for Infectious Disease Preparedness (GLOPID-R)

Plusieurs occasions de financement nationales et internationales sont répertoriées sur le site du GLOPIDR: https://www.glopid-r.org/resources/?type=funding_opportunities.

National Institutes of Health (NIH)

Les instituts nationaux de la santé des États-Unis ont mis en ligne une page dédiée aux impacts de la COVID19 pour les candidats ou les détenteurs d’une subvention. (Information en anglais seulement)

Plusieurs opportunités en lien avec la COVID19 y sont répertoriées.

Plusieurs procédures sont aussi mises en place dont:

  • NIH Late Application Policy Due to Public Health Emergency for United States for 2019 Novel Coronavirus (COVID-19)
  • Flexibilities Available to Applicants and Recipients of Federal Financial Assistance Affected by COVID-19

Nouveau

Emergency Awards: Rapid Investigation of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) (R21 Clinical Trial Not Allowed)

Applications will be accepted on a rolling basis, beginning on 04/30/2020.  

Due dates: June 16 2020; October 16 2020; February 16 2021  

Funding: Max 275 000 USD in direct costs  

Duration: Max 2 years

This program is designed to provide expedited funding for research projects focusing on obtaining time-sensitive data in light of this public health emergency (e.g., the research questions cannot be efficiently addressed in another context and the nature of the event and/or impacted populations are well suited for the proposed study). Hence it is critical to enhance data-sharing and access and to have NIAID-funded data be findable, accessible, interoperable, and reusable (FAIR). All NIAID-funded researchers are expected to share research data to enhance the rigor and reproducibility of research results and secondary use per the NIAID Data Sharing Guideline at https://www.niaid.nih.gov/research/data-sharing-and-release-guidelines, as appropriate and consistent with achieving the goals of the program  

Potential applicants are strongly encouraged to contact Scientific/Research staff before submitting an application to this FOA to determine whether or not the proposed work is within the intended scope of this program, whether requested expedite funding is likely to be available, and whether the idea should be considered for initial submission as a fully developed application. Inquiries not meeting the expedite guidelines will be guided to other grant mechanisms and to program contacts to discuss alternatives.  

PAR-20-177 uses the R21 mechanism, PAR-20-178 uses the R01 grant mechanism. The R21 activity code is intended to encourage new exploratory and developmental research projects that lack preliminary data. For example, such projects could assess the feasibility of a novel area of investigation or a new experimental system that has the potential to enhance health-related research. Studies also may include the unique and innovative use of an existing methodology to explore a new scientific area. These studies may involve considerable success risk but may lead to a breakthrough in a particular area, or to the development of novel techniques, reagents, methodologies, models, or applications that could have a major impact on a field of biomedical, behavioral, or clinical research.  

Applications for R21 awards should describe projects distinct from those supported through the traditional R01 activity code. For example, long-term projects, or projects designed to increase knowledge in a well-established scientific area, will not be considered for R21 awards. Applications submitted to this FOA should be exploratory and novel. These studies should break new ground or extend previous discoveries toward new directions or applications.

Pour en savoir plus

Emergency Awards: Rapid Investigation of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) (R01 Clinical Trial Not Allowed)

Applications will be accepted on a rolling basis, beginning on 04/30/2020.  

Due dates: June 5 2020; October 5 2020; February 5 2021  

Funding: No limit, must be justified by project scope and activities; Applicants requesting $500,000 or more in direct costs in any year (excluding consortium F&A) must contact a Scientific/ Research Contact at least 6 weeks before submitting the application and follow the Policy on the Acceptance for Review of Unsolicited Applications that Request $500,000 or More in Direct Costs as described in the SF424 (R&R) Application Guide.  

Duration: Max 5 years

This program is designed to provide expedited funding for research projects focusing on obtaining time-sensitive data in light of this public health emergency (e.g., the research questions cannot be efficiently addressed in another context and the nature of the event and/or impacted populations are well suited for the proposed study). Hence it is critical to enhance data-sharing and access and to have NIAID-funded data be findable, accessible, interoperable, and reusable (FAIR). All NIAID-funded researchers are expected to share research data to enhance the rigor and reproducibility of research results and secondary use per the NIAID Data Sharing Guideline at https://www.niaid.nih.gov/research/data-sharing-and-release-guidelines, as appropriate and consistent with achieving the goals of the program.  

Potential applicants are strongly encouraged to contact Scientific/Research staff before submitting an application to this FOA to determine whether or not the proposed work is within the intended scope of this program, whether requested expedite funding is likely to be available, and whether the idea should be considered for initial submission as a fully developed application. Inquiries not meeting the expedite guidelines will be guided to other grant mechanisms and to program contacts to discuss alternatives.  

PAR-20-178 uses the R01 mechanism, PAR-20-177 uses the R21 grant mechanism. High-risk/high-payoff projects that lack preliminary data or utilize existing data may be most appropriate for the R21 mechanism. Applicants with preliminary data and/or planning to include longitudinal analysis may wish to apply using the R01 mechanism.

Pour en savoir plus

FRQ | MEI | MSSS

Création d'un groupe de travail  FRQ-MEI-MSSS pour coordonner les propositions de la communauté scientifique

La situation de pandémie de la COVID-19 amène plusieurs organismes, centres et équipes de recherche, chercheurs et chercheuses, étudiants et étudiantes à faire preuve de créativité afin de trouver des solutions à cette crise planétaire. Des initiatives faisant appel aux idées de recherche et d'innovation circulent dans les réseaux. Cette mobilisation pour relever le défi de la COVID-19 témoigne du dynamisme de notre communauté scientifique. Toutefois, elle nécessite un mécanisme de coordination qui permettra d'acheminer les propositions vers les instances gouvernementales. 
 
Dans cette optique, un groupe de travail formé par les Fonds de recherche du Québec (FRQ), le ministère de l'Économie et de l'Innovation (MÉI) et le ministère de la Santé et des Services sociaux (MSSS) a été mis sur pied avec pour mandat de coordonner les actions, c'est-à-dire pour recevoir des projets qui vont donner des résultats concrets incluant à court terme (dépistage, traitement, organisation des services, etc.) provenant de la communauté scientifique québécoise, et ce, tant des sciences de la santé que des sciences naturelles et du génie, des sciences sociales et humaines, des arts et lettres. 
 
Si vous avez des idées de projet, veuillez les adresser dès aujourd'hui à la directrice scientifique du Fonds de recherche du Québec –Santé, Mme Carole Jabet, à l'adresse de courriel suivante : Carole.Jabet@frq.gouv.qc.ca 
 
Mme Jabet les transmettra au groupe de travail qui procèdera aux analyses et fera les suivis vers les instances gouvernementales appropriées. Certains projets seront priorisés.

Liens complémentaires:

Groupe de travail FRQ MEI MSSS

MEDTEQ

IVADO

Appel à proposition spontanée pour lutter contre la COVID-19 (Message d'IVADO)

Dans le contexte actuel, nous tenons à soutenir les initiatives en science des données et en intelligence numérique susceptibles d’avoir un impact réel à court terme sur la pandémie que nous traversons.

En tant que personne impliquée dans notre communauté IVADO, nous vous invitons donc à collaborer avec nous afin d’apporter des solutions aux défis soulevés par la COVID-19, notamment grâce à l’exploitation de données épidémiologiques, cliniques, ou encore par le biais d'approches logistiques.

Vous avez une proposition allant dans cette direction? Votre projet peut être mis en oeuvre dans un délai de 2 à 4 semaines et les premiers résultats tangibles observables dans les 2 à 6 mois? Merci de nous en faire part au plus tôt par courriel, en présentant le projet, l’échéancier et les ressources requises dans un court document (format libre). Veuillez également spécifier si cette proposition fait l’objet d’une autre demande financière.

Nous vous proposons de l'aide à différents niveaux:

  • Octroi de financement pour du personnel hautement qualifié
  • Accompagnement scientifique
  • Aide à la mobilisation de la connaissance et à la mise en relation avec d'autres professionnels
  • Accès à des ressources variées

Un comité agile nommé par notre comité exécutif IVADO évaluera les propositions reçues en continu. Vous serez avisés dans les meilleurs délais si votre proposition est retenue.

Ensemble, mobilisons-nous pour que la recherche et la science contribuent à résoudre cette crise sanitaire!

USA Department of Defense

Peer Reviewed Medical Research Program (PRMRP) open to Emerging Viral Diseases and Respiratory Health with a focus on COVID-19

  • Clinical Trial Award (W81XWH-20-PRMRP-CTA-COV) 
  • Investigator Initiated Research Award (W81XWH-20-PRMRP-IIRA-COV) 
  • Technology/Therapeutic Development Award (W81XWH-20-PRMRP-TTDA-COV) 

A pre-application is required and must be submitted through the electronic Biomedical Research Application Portal (eBRAP) at https://eBRAP.org prior to the pre-application deadline. All applications must conform to the final Funding Opportunities/Program Announcements and General Application Instructions which can be found on the Grants.gov website. A listing of all CDMRP and other USAMRDC extramural funding opportunities can be obtained on the Grants.gov website by performing a basic search using CFDA Number 12.420.

Instituts de recherche en santé du Canada – COVID-19

Modifications aux programmes existants

Consultez la page Web dédiée pour connaître les informations en lien avec les subventions IRSC. Pour le moment, il n’y a de l’information spécifique que pour certains programmes en lien avec les bourses d’étudiants et de postdoctorants.

Veuillez consulter la page Web du programme qui vous intéresse pour savoir comment l’éclosion de COVID-19 pourrait influencer les échéances des concours de bourses :

USAMRAA’s Supplemental Guidance on Administrative Flexibilities for Grants and Cooperative Agreements in Response to COVID-19 Pandemic

Message en anglais seulement

On March 19, 2020 OMB issued Memorandum M-20-17 Administrative Relief for Recipients and Applicants of Federal Financial Assistance Directly Impacted by the Novel Coronavirus (COVID-19) due to Loss of Operations. The Department of Defense (DoD) also recently published Frequently Asked Questions (FAQs). The United States Army Medical Research Acquisition Activity (USAMRAA) will apply, to the maximum extent possible, all the allowed exceptions to our financial assistance awards, including allowance of costs. The following exceptions, aligned with the format in Memorandum M-20-17 and guidance from the DoD, are time limited. OMB anticipates reassessing the exceptions within 90 days.

Flexibility with SAM registration

  • The SAM registration process will be relaxed as outlined in M-20-17.

Flexibility with application deadlines

  • There are currently no plans to modify existing application deadline dates but please continue to monitor Grants.gov for any potential change(s) to an application deadline.
  • Please contact the CDMRP Help Desk at help@eBRAP.org or 301-682-5507 if you need further assistance.
  • This response may be updated at a later date depending on whether application review panel meeting date are revised.

No-cost extensions on expiring awards

  • USAMRAA’s terms and conditions of award already allow for a one-time, no cost extension of up to 12 months, without need to request prior approval, when the recipient notifies the Grants Officer (GO).
  • Recipients may notify USAMRAA’s GO(s) of a blanket no-cost extension on all active awards(including grant numbers) covered under M-20-17 -- i.e., they do not need to be requested on an individual basis for each award.
  • However, please be aware that funding expiration statutes may prohibit extensions. Recipients should contact the USAMRAA GO for award-specific guidance.

Expenditure of award funds for salaries and other project activities

  • Recipients may continue to charge salaries and benefits to currently active awards consistent with the recipients' policy of paying salaries (under unexpected or extraordinary circumstances) from all funding sources, Federal and non-Federal.
  • USAMRAA will allow other costs to be charged to Federal awards necessary to resume activities supported by the award, consistent with applicable Federal cost principles and the benefit to the project. This may include allowing rent on equipment and facilities during this time frame.
    • However, to the maximum extent practicable, recipients must invoke or institute any and all reasonable mitigation actions and practices to lessen the cost to the Government during the crisis period. Such actions may be part of an existing program created by the recipient organization or may be created to respond to this crisis.
  • Recipients must maintain appropriate records and cost documentation as required by 2 CFR §200.302 - Financial management and 2 CFR § 200.333 - Retention requirement of records to substantiate the charging of any salaries and other project activities costs related to interruption of operations or services.

Allowability of Costs not Normally Chargeable to Awards

  • USAMRAA will allow recipients who incur costs related to the cancellation of events, travel, or other activities necessary and reasonable for the performance of the award, or the pausing and restarting of grant funded activities due to the public health emergency, to charge these costs to their award without regard to 2 CFR § 200.403, Factors affecting allow ability of costs, 2 CFR §200.404, Reasonable costs, and 2 CFR § 200.405, Allocable costs.
  • USAMRAA will allow recipients to charge full cost of cancellation when the event, travel, or other activities are conducted under the auspices of the grant.
    • However, recipients should not assume additional funds will be available should the charging of cancellation or other fees result in a shortage of funds to eventually carry out the event or travel.
  • Recipients are required to maintain appropriate records and cost documentation as required by2 CFR §200.302 -Financial management and 2 CFR § 200.333 Retention requirement of records, to substantiate the charging of any cancellation or other fees related to interruption of operations or services.

Prior approval requirement waiver

  • OMB and DoD have authorized awarding agencies to waive prior approval requirements as necessary. Some prior approvals are already waived under the DoD General Research & Development Terms and Conditions and USAMRAA’s agency-specific terms conditions.
  • Recipients should consult their GO regarding other potential prior approval waivers based on project-specific circumstances.
  • All costs charged to Federal awards must be consistent with Federal cost policy guidelines and the terms of the award, except where specified in OMB Memorandum M-20-17.

Exemption of certain procurement requirements

  • The procurement requirements contained in 2 CFR 200.319(b) regarding geographic preference and 2 CFR 200.231 regarding contracting with small and minority businesses, women’s business enterprises, and labor surplus supply firms are waved in order to expedite the procurement process for needed support during the period outlined in OMB Memorandum M-20-17.

Extension of financial and other reporting

  • Recipients may delay submission of financial, performance and other reports on currently active award accounts up to 3 months beyond the normal due date.
  • Contact the GO and Grants Officer’s Representative (GOR) for extensions on other milestones and deliverables required in the terms and conditions of the award. If warranted, the same three-month extension may be granted.
  • Recipients may continue to invoice for payment of Federal funds without timely submission of reports.
  • Reports must be submitted at the end of the postponed period. Additional extensions require prior approval of the GO.

Extension of closeout

  • Recipients may delay submission of any pending financial, performance and other reports required by the terms of the award for the closeout of expired projects, provided that proper notice about the reporting delay is given by the grantee to the GO.
  • This delay in submitting closeout reports may not exceed one year after the award expires.

Extension of Single Audit submission

  • Implemented as stated in M-20-17.

The COVID-19 pandemic has impacted the conduct of my DoD-supported human subjects research protocol. What do I need to report to the USAMRDC Human Research Protection Office (HRPO)?

ACURO Guidance During the COVID-19 Pandemic

Conseil national de recherches du Canada

Défi en réponse à la pandémie

Constituer des équipes pour relever les défis qui nécessitent des recherches et des développements pour trouver des solutions aux besoins liés à la COVID-19. Le CNRC créera ces équipes en s'appuyant sur les capacités gouvernementales internes et sur les chercheurs universitaires qui s'inscrivent pour indiquer leur intérêt, ainsi que leurs domaines d'expertise et leurs capacités connexes.

Plus d’information: https://nrc.canada.ca/fr/recherche-developpement/recherche-collaboration/reaction-cnrc-pandemie-covid-19

EUREKA, EU

Covid-19 call 2 – solutions for the next human high-impact pandemic

This supports company driven collaborative projects that result in innovative, cost-effective solutions to meet health challenges or contribute to increased sustainability and self-sufficiency in society in industry, in preparation of the next highly contagious human infectious disease pandemic. Projects must have a civilian purpose and involve an innovative product, process or service as well as a technological risk. Projects may include:  

  • technologies enabling local resilience or self sufficiency
  • medical intervention robotics
  • infection prevention and protection
  • prevention of antibiotic resistance
  • sanitation technology
  • diagnostics and testing
  • therapeutics, vaccines and medicines
  • medical intervention robotics
  • disease-tracking technology
  • smart technologies for critical production and supply chains under lockdown
  • education technologies and digital workplace
  • govtech, open data and big data

Consortia consisting of at least 2 organisations from at least 2 participating countries may apply. Eligibility and funding varies according to national regulations. 

Plus d’information : https://www.eurekanetwork.org/call-proposals-for-the-next-human-high-impact-pandemic

CRSH

Initiative spéciale pour l’attribution de subventions d’engagement partenarial – COVID-19

Le CRSH encourage les chercheurs à axer leurs projets sur les thèmes suivants, sans toutefois s’y limiter :

  • comprendre les impacts sociaux différenciés d’une pandémie, comme la COVID-19, en utilisant une analyse basée sur le genre, ou en analysant ses effets politiques et économiques à l’échelle régionale, nationale ou mondiale
  • concevoir et appliquer des mesures de relance efficaces et équitables, telles que des politiques fiscales et monétaires, des mesures de gestion de la chaîne d’approvisionnement et des initiatives de protection sociale et de création d’emplois
  • renforcer la résilience à long terme et la préparation aux catastrophes, par exemple en tirant des enseignements des systèmes de connaissance autochtones, en élaborant de nouveaux plans d’urgence, de communication publique et d’environnement de travail, ou en repensant les approches communautaires et pédagogiques, les modèles artistiques et les rituels

Le CRSH s’engage à investir jusqu’à 1,5 million de dollars au cours des deux prochains concours de subventions d’engagement partenarial pour appuyer les projets liés à la COVID-19, à raison d’au plus 25 000 $ par projet pendant un an.

Plus d'information: https://www.sshrc-crsh.gc.ca/funding-financement/programs-programmes/peg-sep-covid-19-fra.aspx

Centre des compétences futures/Future Skills Center

Various sectors including hospitality, health care and technology are facing significant demand for workers with new skills. This call looks at all industries with challenges to mitigate, and also looks for new opportunities that can be further leveraged, accelerating skills training to help many navigate an evolving job market. 

FSC is seeking proposals for activities such as research, network development and innovation pilots that target sectors, regions, and populations facing pressing needs and recognize emerging opportunities that examine new insights and models across three levels of the skills ecosystem: 

  • Support for individuals: to help inform training and career paths for workers, especially those who face barriers based on geography, background or experience. 
  • Support for organizations: to adopt new technologies and expand the understanding of a new health and safety environment, policy development and program delivery for large and small businesses, government, educational institutions and service delivery organizations.   
  • Systems change: to promote innovative approaches to policy and program development and re-engineering of processes in large and small businesses, government, educational institutions, or service delivery organizations.  

Proposals will be accepted and reviewed on a continuous intake basis starting May 26, 2020 through to at least September 1, 2020.  

Plus d’information : https://fsc-ccf.ca/engage/shock-proofing-the-future-of-work/

IBM Corporation, USA

Call for code global challenge

IBM Corporation, in partnership with David Clark Cause, invites submissions for its call for code global challenge. This recognises practical and sustainable open source solutions to mitigate the impact of COVID-19 and climate change. Solutions must be based on one or more IBM Cloud services, such as web, mobile, data, analytics, artificial intelligence, internet of things or weather applications. The use of sponsor or affiliate application programming interfaces and open source libraries is also encouraged.

Teams of up to 5 developers, data scientists, designers, business analysts or entrepreneurs may apply. Citizens of US embargoed countries and employees of IBM Group or government agencies and departments are not eligible.

The overall winner receives a USD 200,000 cash prize as well as opportunities for mentorship and networking, and solution and implementation support. The first and second runners up receive a USD 25,000 cash prize while the third and fourth runners up receive a USD 10,000 cash prize. The grand prize winner and the first and second runners up receive travel support to attend the award announcement ceremony and all 5 prize winners receive open source project support from the Linux Foundation. 

Plus d’informations: https://callforcode.org/challenge/

Institut canadien des sciences statistiques

Rapid response programme – COVID-19

The Canadian Statistical Sciences Institute invites proposals for its rapid response programme – COVID-19. This supports statisticians who are in the position to provide critical research support on rapidly emerging problems important to society. The focus will be on applied research that has a strong potential to have an immediate impact.

Budgets for projects are expected to be in the range of CAD 5,000 and CAD 7,000 for between 2 to 4 months. Grants can be used to support graduate students and postdocs, as well as the costs of data acquisition.

Date limite: 1er septembre 2020

Plus d’informations  : http://www.canssi.ca/research-and-training-opportunities/call-for-proposals-canssi-rapid-response-program-covid-19/

Programme Innovation pour la défense, l’excellence et la sécurité (IDEeS), Ministère de la défense*

COVID-19 response evolves; new challenge focuses on moral injuries to frontline workers and first responders

As the larger pan-government response to the COVID-19 pandemic evolves, new areas of research are coming into focus examining how the pandemic is affecting Canadians. The latest IDEaS challenge brings a new element to light: moral injury.
 
While the risk of moral injury is typically associated with warfare and conflict, evidence from the front line of the COVID-19 pandemic suggests otherwise. Healthcare workers and first responders are showing similar signs of having suffered extreme psychological, cognitive, and emotional responses, including guilt and shame as they make life and death decisions that on occasion go against their own moral beliefs and standards. This can leave them in a state of anxiety and distress on top of being overworked and overwhelmed.
 
The symptoms of moral injury are unique and not adequately captured by existing diagnostic tools. These profoundly distressing experiences can be morally injurious and result in long-lasting mental health challenges and impairment if left unresolved.
 
Our latest challenge looks for new ways to identify, diagnose and treat the moral injuries left by providing care during worldwide pandemic.
 
Moral Trauma on the Frontline – See, Prevent and Treat
 
Innovators will have until July 30, 2020 to submit their proposals to the IDEaS program.
 
Please apply now at Canada.ca/Defence-Ideas and share widely with your professional and personal networks. We are all in this together.  

Outils et ressources

*Research Professional

Pour trouver du financement en lien avec la COVID-19, n’hésitez pas à consulter *Research Professional. Exhaustive, fiable et pertinente, la base de données *Research Professional donne accès rapidement à de nombreuses occasions de financement internationales et diversifiées.

À noter: l'accès à *Research Professional est limité au campus de l'Université Laval. Pour y accéder de l'extérieur du campus, utilisez l'accès VPN vpncampus.ulaval.ca.

Liste de financements répertoriés par *Research professional sur la COVID-19

InfoED Global

Possibilités de financement de la base de données InfoED Global

InfoEd Global suit les possibilités de financement liées à COVID-19 / Coronavirus et d'autres types de ressources communautaires et met cette information à la disposition de tous. L'accès à ces informations ne nécessite ni abonnement ni inscription auprès d'InfoEd Global.

Les informations sont accessibles par ce lien: https://www.infoedglobal.com/COVID-19.

Crowdhelix

Nouvelle plateforme internationale de match making COVID-19 pour favoriser la collaboration des chercheurs

Le réseau britannique d'innovation ouverte Crowdhelix, en partenariat avec la société de médias bruxelloise Science | Business, a lancé un service gratuit de mise en relation en ligne pour aider les chercheurs travaillant sur COVID-19 à se retrouver à travers le monde, à vérifier les opportunités de financement, et commencez à vous attaquer plus rapidement au virus.

Le service est un outil en ligne simple pour aider les chercheurs travaillant sur la COVID-19 à se connecter, quel que soit leur pays ou leur spécialité. Ce nouveau réseau est conseillé par le Dr Björn Kull, chef du bureau des subventions au Karolinska Institutet, l'université de médecine de Stockholm. Il est également soutenu par la principale université belge KU Leuven.

Avec le service Crowdhelix, les chercheurs peuvent cliquer sur une section spéciale COVID-19 de sa plateforme d'innovation ouverte sur mesure. Là, ils peuvent se créer un profil, avec leurs équipes et leurs organisations, et publier des opportunités de collaboration. Un système de recommandation intelligent associe ensuite ces opportunités avec les collaborateurs potentiels les plus appropriés.

Accéder au service

Science|Business Database

Plusieurs opportunités en lien avec COVID-19 sont répertoriées sur le site Science|Business Database: https://sciencebusiness.net/sciencebusiness-database-coronavirus-funding-opportunities

COVID-19 Resources Canada

Ressources pour les chercheurs et les cliniciens qui combattent la COVID-19 au Canada

Appel à collaboration pour les projets financés par la Commission Européenne

La Commission Européenne a fait un appel à projet spécial destinée à la COVID-19 à la fin du mois de janvier et les résultats sont maintenant connus. L’Union Européenne et le gouvernement du Canada, via Mission du Canada auprès de l’Union Européenne, encourage les chercheurs canadiens ayant obtenu ou, qui obtiendront bientôt, un financement en lien avec la COVID-19 à collaborer avec les projets financés par la Commission Européenne afin de créer une synergie et de multiplier les efforts de recherche internationaux pour faire avancer la recherche sur cette maladie.

La Commission Européenne ne finançant pas la participation des canadiens dans ces projets, ceux-ci sont appelés à y contribuer avec leurs fonds de recherche propres.

Si vous êtes intéressés à collaborer avec un de ces projets en particulier, vous devez écrire à l’adresse mentionnée dans la pièce jointe en prenant soin de mettre en copie Frédéric Fournier, Conseiller (Science et technologie) auprès de Mission du Canada auprès de Union Européenne, et Marie Hélène Girard, Conseillère en développement de la recherche UL.

Autres initiatives de la Commission Européenne COVID-19

Outils et information sur les mises à jour des concours H2020 en lien avec la COVID-19: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/covid-19

COVID-19 Research Project Tracker by UKCDR & GloPID-R

Base de données mise à jour en temps réel des projets de recherche financés à travers le monde liés à la pandémie actuelle de COVID-19. En fournissant un aperçu des projets de recherche, ces deux organismes aident les bailleurs de fonds et les chercheurs à fournir une réponse de recherche mondiale plus efficace et concertée.

Accéder à l’outil

Calcul Canada

Accès aux services et aux systèmes de calcul informatique de pointe

Calcul Canada est prêt à assister les chercheurs engagés dans la lutte contre la COVID-19, qui pourraient profiter d’un accès aux services et aux systèmes de calcul informatique de pointe.

Leur soutien peut prendre l’une des formes suivantes : 

  • Un accès aux ressources infonuagiques, à des grappes de haut niveau de performance, au stockage ou au classement prioritaire des travaux
  • Des conseils sur le calcul informatique de pointe (CIP), l’analyse des données, l’apprentissage machine et la visualisation
  • Le maillage entre vos chercheurs et des scientifiques canadiens d’autres domaines de recherche et d’autres établissements pour favoriser les collaborations

Pour accéder à ces ressources, les chercheurs doivent écrire à support@calculcanada.ca en indiquant « COVID-19 » dans l’objet du courriel. 

Concours d’allocation des ressources (CAR)

Nous comprenons que les utilisateurs disposant d’allocations dans le cadre du concours d’allocation des ressources (CAR) peuvent choisir de les réaffecter à la recherche sur la COVID-19. Nous leur demandons de nous écrire à l’adresse courriel indiquée ci-dessus pour nous faire part de leurs projets. Cela nous permettra de gérer efficacement les demandes de ressources.

Plus d'information

Biobanque québécoise de COVID

Dans la foulée des initiatives mises de l'avant pour trouver une solution à la pandémie de COVID-19, les Fonds de recherche du Québec et Génome Québec ont mandaté un regroupement de chercheurs pour mettre sur pied la Biobanque québécoise de COVID.

Cette infrastructure à l'échelle québécoise a pour objectif premier de mettre à la disposition des chercheurs et chercheuses du Québec des échantillons et des données nécessaires à leurs travaux sur la COVID-19, en respectant un cadre éthique et légal strict. En parallèle, la biobanque servira à catalyser et faciliter la coordination des recherches sur la COVID-19 tant au Québec, qu'à l'échelle nationale et internationale. Elle soutiendra les efforts de recherche pour découvrir et développer de nouveaux biomarqueurs de la maladie et de son évolution, des médicaments et des vaccins. De plus, elle favorisera le développement de nouvelles technologies pour analyser de grandes bases de données. Enfin, la biobanque stimulera la recherche en santé et la médecine de précision à une échelle sans précédent au Québec, de manière à soutenir les soins de santé, l'innovation et la recherche.

Cette infrastructure décentralisée permettra de fédérer les efforts de recherche de l'ensemble des établissements de recherche du Québec et facilitera les collaborations de recherche à l'échelle nationale et internationale. Des discussions sont en cours au niveau fédéral pour inclure éventuellement cette biobanque dans un réseau pancanadien.

La collecte des données et des échantillons débutera le 1er avril 2020.

Pour information:
Vincent Mooser, directeur du groupe de travail pour la mise en place de la Biobanque
Titulaire de la chaire d'excellence en recherche du Canada en médecine génomique
Faculté de médecine, Université McGill

Carole Jabet, présidente du comité de gouvernance de la Biobanque
Directrice scientifique du Fonds de recherche du Québec – Santé

Serge Marchand, vice-président aux affaires scientifiques de Génome Québec

http://www.frqs.gouv.qc.ca/espace-presse/nouvelles-et-communiques/nouvelle/creation-de-la-biobanque-quebecoise-de-covid-tk9qemah1585225878700

CanCOVID

CanCOVID est une communauté d’experts canadiens composée de chercheurs et de chercheuses travaillant sur le COVID-19, de partenaires et d’intervenants externes. La Conseillère scientifique en chef du Canada a mandaté la création de CanCOVID afin d’optimiser les efforts de recherche du Canada face à la crise de santé publique liée au COVID-19. La plateforme CanCOVID est basée sur l’outil collaboratif Slack et est conçue pour promouvoir la collaboration, la coordination et la communication face à la pandémie de COVID-19.

La mise en œuvre de la plateforme CanCOVID est dirigée par la Dre Cara Tannenbaum (Conseillère scientifique de Santé Canada) et la Dre Sarah Gallagher (Conseillère scientifique de l’Agence spatiale canadienne), avec l’appui du Dr Mark Daley (Président du conseil d’administration, Compute Ontario) et du Dr Alex Mihailidis (Vice-président associé, Partenariats internationaux, Université de Toronto).

Accéder à la plateforme

COVID Trials Canada

(Message en anglais seulement)

We’re building a hub to accelerate Canadian COVID-19 clinical trials by connecting Canadians who want to participate in active clinical trials with the researchers who are recruiting patients. We’re working hard to streamline the patient recruitment process across the country. 

Full site launch in the week of April 20th. 

https://covidtrials.ca/

Outil d’établissement de liens pour l’intervention rapide contre la COVID-19

Pour atteindre les buts et les objectifs du financement d’une intervention rapide contre la COVID-19, des rapports étroits doivent être établis. L'outil proposé est un tableau contenant des renseignements sur des chercheurs et chercheuses, des personnes et des organismes désirant échanger de l’information ou établir une collaboration relativement à la possibilité de financement pour une intervention rapide contre la COVID-19. L’un des moyens que les IRSC utilisent pour soutenir la création de tels rapports est l’outil d’établissement de liens. 

Avis

Important: Pour être inclus dans l’outil d’établissement de liens, veuillez remplir ce court formulaire. Votre information sera ajoutée au tableau à la prochaine mise à jour.

Le tableau de liens dans la page contient des renseignements sur des chercheurs et chercheuses, des professionnels de la santé, des organismes et des entreprises désirant échanger de l’information ou établir une collaboration relativement à la possibilité de financement pour une intervention rapide contre la COVID-19. 

L’information est publiée dans la langue dans laquelle elle a été soumise. 

L’information est donnée sur une base volontaire et ne procure aucun avantage particulier dans l’évaluation ou le financement des demandes. 

Le tableau sera mis à jour deux fois par jour jusqu’à la date limite de présentation des demandes. 

Plus d'information: https://cihr-irsc.gc.ca/f/51934.html

Plateforme européenne de partage de données COVID-19

Une plateforme de partage de données permettant aux scientifiques de publier leurs recherches sur le coronavirus, telles que les séquences d'ADN et les données d'études précliniques, a été lancée le 20 avril par la Commission européenne. La plateforme vise à permettre aux milliers de scientifiques travaillant sur le coronavirus de partager plus facilement leurs données et leurs résultats. Créée conjointement par la Commission et l'Institut européen de bioinformatique du Laboratoire européen de biologie moléculaire (EMBL-EBI), aux côtés d'autres partenaires, la plateforme sera composée de plusieurs centres de données qui traiteront et analyseront les données, tandis qu'un portail en ligne permettra l’accès aux données et aux résultats obtenus sur le nouveau virus.

Accéder à la plateforme: www.covid19dataportal.org/

Frontiers Coronavirus Knowledge Hub*

The Frontiers Coronavirus Knowledge Hub provides an up-to-date source of trusted information and analysis on COVID-19 and coronaviruses, including the latest research articles, information, and commentary from our world-class scientific community. 

Frontiers has also waived Article Processing Charges (APCs) until 31 July 2020 for manuscripts submitted in response to the COVID-19 pandemic and established a priority peer-review process. This will further help ensure robust scientific research becomes openly available as soon as possible, for other researchers to build on and to enable evidence-based and factual decision-making for public authorities worldwide. 

As we pull together as a community – calmly, responsibly, and resolutely – during the COVID-19 outbreak, we are keen to hear from you. Please do not hesitate to send your ideas for new research directions, stakeholder engagement and initiatives around coronavirus and the current global health crisis. 

Pour en savoir plus: https://coronavirus.frontiersin.org/

Frontier’s Coronavirus Funding Monitor

A curated list of open funding calls and other support for researchers, non-profit organizations and commercial organizations, specifically for COVID-19 and coronavirus-related research. Updated daily. 

https://coronavirus.frontiersin.org/covid-19-research-funding-monitor