Aller au contenu principal

Catherine Ratelle

Professeure titulaire
Catherine.Ratelle@fse.ulaval.ca

Unité de rattachement — Faculté
Sciences de l'éducation

Affiliations
Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant

Metatuteur - Transition
Organisme(s) subventionnaire(s): La fondation Paris Cité
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 7 décembre 2023 au 7 décembre 2027

Communication famille-école et qualité de la relation enseignant-parents: Antécédents et conséquences pour l'accompagnement scolaire du parent et la réussite scolaire de l'élève
Programme: Action concertée : Développement d'un réseau de recherche sur la persévérance et la réussite scolaires
Organisme(s) subventionnaire(s): Fonds de recherche du Québec - Société et culture
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 15 septembre 2022 au 15 décembre 2025

Programme de développement professionnel en ligne pour les enseignants de première secondaire: effets sur leurs pratiques et sur la motivation et le fonctionnement scolaires des élèves
Programme: Programme Savoir: Subventions Savoir
Organisme(s) subventionnaire(s): Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 avril 2022 au 31 mars 2027

Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant
Programme: Regroupements stratégiques SC
Organisme(s) subventionnaire(s): Fonds de recherche du Québec - Société et culture, Université du Québec à Montréal, Université Laval - Fonds internes, Université de Montréal, Université McGill
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université de Montréal
Du 1 avril 2020 au 31 mars 2027

The satisfaction of parents' psychological needs as the key mechanism for the quality of their involvement in their children's schooling
Programme: Programme Savoir: Subventions Savoir
Organisme(s) subventionnaire(s): Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 31 mars 2020 au 31 mars 2026

La prévention de l'anxiété chez les étudiants fréquentant le collège et l'université : analyse de l'enseignement et des ressources en santé mentale
Programme: Subvention de développement de partenariat
Organisme(s) subventionnaire(s): Secrétariat Inter-Conseils (Canada) (CRSH, CRSNG, IRSC), Conseil de recherches en sciences humaines du Canada, Université Laval - Fonds internes
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 22 mars 2020 au 21 mars 2026

Financements des 2 dernières années

Contribution Colloque " Développement positif du jeune en contextes éducatifs" 91e Congrès de l'ACFAS
Programme: BDR - Contributions
Organisme(s) subventionnaire(s): Université Laval - Fonds internes
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 mai 2024 au 30 avril 2025

Mobilisation des connaissances issues de l'Étude sur les besoins des parents dans l'accompagnement scolaire de leur enfant
Programme: Action concertée : Développement d'un réseau de recherche sur la persévérance et la réussite scolaires
Organisme(s) subventionnaire(s): Fonds de recherche du Québec - Société et culture
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 15 septembre 2022 au 14 septembre 2023

Comprendre la démotivation des élèves et la prévenir: réponses aux besoins et défis de l'Académie Saint-Louis
Programme: Subvention d'engagement partenarial
Organisme(s) subventionnaire(s): Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 septembre 2022 au 31 août 2023

Rôle des processus motivationnels sous-tendant la participation scolaire des parents et leurs impacts sur le fonctionnement des instances scolaires et la réussite des élèves
Programme: Action concertée - Programme de recherche sur la persévérance et la réussite scolaires
Organisme(s) subventionnaire(s): Fonds de recherche du Québec - Société et culture
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 janvier 2021 au 1 avril 2024

Canada research Chair on parenting and academic and vocational trajectories
Programme: Chaires de recherche du Canada - Fonctionnement
Organisme(s) subventionnaire(s): Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 mai 2020 au 30 avril 2025

Développement du plein potentiel en contextes éducatifs
Programme: Soutien aux équipes de recherche
Organisme(s) subventionnaire(s): Fonds de recherche du Québec - Société et culture
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 avril 2020 au 31 mars 2024

  • Hadaya Soltanizadeh, Doctorat en psychopédagogie
  • Laurence Audet, Doctorat en sciences de l'orientation
  • Aurore Ghetti, Doctorat en psychopédagogie
  • Marion Petipré, Doctorat en sciences de l'orientation
  • Catherine Cimon-Paquet, Stage postdoctoral en sciences de l'éducation
  • Anouck Langlois, Maîtrise en sciences de l'orientation - recherche et intervention - avec mémoire
  • Annie Guillemette, Doctorat en sciences de l'orientation
  • Julie Goulet, Stage postdoctoral en sciences de l'éducation
  • Cléo Thibert-Dagenais, Doctorat en mesure et évaluation
  • Guillaume Bouffard, Doctorat en psychologie (D. Psy.)
  • Florence Durigon, Doctorat en psychologie (D. Psy.)
  • Corinne Trudel, Maîtrise en psychologie - avec mémoire
  • Encadrements terminés dans les 5 dernières années

  • Alois Ndudi Muaka, Maîtrise en psychopédagogie - avec mémoire
  • Remy Mbanga, Doctorat en sciences de l'orientation
  • Mélanie Bourret, Maîtrise en sciences de l'orientation - recherche et intervention - avec mémoire
  • Jiseul Sophia Ahn, Doctorat en sciences de l'orientation
  • Amélie Desmeules, Doctorat en psychopédagogie
  • Cléo Thibert-Dagenais, Maîtrise en mesure et évaluation - avec mémoire
  • Publications des 5 dernières années

    Profiles of autonomy support and controlling parenting: Mixing the two predicts lower child-perceived autonomy support. Journal of Family Psychology, 2025/08. Jiseul Sophia Ahn, Hali Kil, Catherine F. Ratelle, Geneviève A. Mageau. DOI 10.1037/fam0001346

    Development and Validation of a Measure of Parents’ Psychological Need Satisfaction and Frustration When Involved in Their Child’s Schooling Assessment, 2025/07/13. Catherine F. Ratelle, Geneviève Boisclair Châteauvert, Jiseul Sophia Ahn, Jolene van der Kaap-Deeder, André Plamondon, Julien Bureau, David Litalien. DOI 10.1177/10731911251348769

    Motivational Resources of Agency in Adolescents’ Career Development in Postsecondary Transition: More than Being Self-Efficacious Journal of Career Development, 2025/06/14. Jiseul Sophia Ahn, Catherine F. Ratelle, Stéphane Duchesne, André Plamondon. DOI 10.1177/08948453251351576

    Supporting novice kindergarten teachers’ motivation: the role of a professional development program Journal of Early Childhood Teacher Education, 2025/05/23. Amélie Desmeules, Christine Hamel, Catherine F. Ratelle. DOI 10.1080/10901027.2025.2508964

    From secondary school to college: evolution of vocational indecision and contributions of motivations in vocational decision-making International Journal for Educational and Vocational Guidance, 2025/05/02. Stéphane Duchesne, David Litalien, Alexis Lauzon, Catherine F. Ratelle, Remy Mbanga. DOI 10.1007/s10775-025-09736-4

    Adaptation scolaire des adolescents en contexte de pandémie: Adaptation des enfants, des adolescents et de leurs familles dans le contexte de la pandémie de COVID-19, 2025/02/26. André Plamondon, Cléo Thibert-Dagenais, Jiseul Sophia Ahn, Anne-Sophie Denault, Stéphane Duchesne, Frédéric Guay, Catherine Ratelle. DOI 10.2307/jj.26435429.12

    Adolescents’ school and emotional adjustment in time of COVID-19: the role of parents Educational Psychology, 2024/11/22. Kathryn Everhart Chaffee, Isabelle Plante, Elizabeth Olivier, Catherine Ratelle, Marie-Hélène Véronneau, Annie Dubeau, Olivier Arvisais, Patrick Charland. DOI 10.1080/01443410.2024.2418646

    Bidirectional and longitudinal associations between academic motivation and vocational indecision Motivation and Emotion, 2024/07/04. Remy Mbanga, Catherine F. Ratelle, Stéphane Duchesne. DOI 10.1007/s11031-024-10082-1

    Antecedents and consequences of student academic worries about the secondary school transition Learning and Individual Differences, 2024/07. Stéphane Duchesne, Catherine F. Ratelle. DOI 10.1016/j.lindif.2024.102485

    Developmental trajectories of mother–adolescent agreement on maternal autonomy support and their contributions to adolescents’ adjustment. Journal of Family Psychology, 2024/06. Catherine F. Ratelle, André Plamondon, David Litalien, Stéphane Duchesne. DOI 10.1037/fam0001214

    Math mindsets in elementary school students: testing two conceptualizations of mindsets and their links with achievement and self-concept Current Psychology, 2024/05/22. Cléo Thibert-Dagenais, Catherine F. Ratelle. DOI 10.1007/s12144-024-06091-5

    Predicting trajectories of vocational indecision from motivational profiles in early adolescence BMC Psychology, 2024/05/03. Remy Mbanga, Catherine F. Ratelle, Stéphane Duchesne. DOI 10.1186/s40359-024-01747-0

    Motivation Encyclopedia of Adolescence, 2024. Jonathan Smith, Catherine F. Ratelle, Martin H. Jones, Benjamin M. Torsney, Jennifer E. Symonds. DOI 10.1016/b978-0-323-96023-6.00107-x

    Observing Parental Need Supporting Behaviors Toward Adolescents: Comparing Four Coding Strategies Journal of Child and Family Studies, 2023/11/18. Catherine F. Ratelle, Geneviève Boisclair Châteauvert, Mélanie Bourret, Stéphane Duchesne. DOI 10.1007/s10826-023-02726-6

    Généralisation des expériences sociales vécues dans les activités parascolaires au contexte scolaire Revue de psychoéducation, 2023/11/07. Maxim Bouchard, Anne-Sophie Denault, Frédéric Guay, Catherine F. Ratelle, François Poulin. DOI 10.7202/1107454ar

    Need satisfaction profiles during the transition to secondary school and its implications in later education Learning and Individual Differences, 2023/10. Catherine F. Ratelle, Dayuma I. Vargas Lascano, Frédéric Guay, Stéphane Duchesne. DOI 10.1016/j.lindif.2023.102357

    Dynamics of parent-adolescent interactions during a discussion on career choice: The role of parental behaviors and emotions Journal of Vocational Behavior, 2023/03. Mélanie Bourret, Catherine F. Ratelle, André Plamondon, Geneviève Boisclair Châteauvert. DOI 10.1016/j.jvb.2022.103837

    Different ways to support and thwart autonomy: Parenting profiles and adolescents’ career decision-making. Journal of Family Psychology, 2023/03. Jiseul Sophia Ahn, André Plamondon, Catherine F. Ratelle. DOI 10.1037/fam0000982

    Developmental Issues in Emerging Adulthood The Oxford Handbook of Self-Determination Theory, 2023/02/23. Catherine F. Ratelle, Frédéric Guay. DOI 10.1093/oxfordhb/9780197600047.013.29

    French validation of the Twenty-Item Value Inventory European Review of Applied Psychology, 2023/01. Mathieu Busque-Carrier, Catherine F. Ratelle, Stéphane Duchesne. DOI 10.1016/j.erap.2022.100812

    Development and Validation of the Integrative Work Values Scale European Review of Applied Psychology, 2022/09. M. Busque-Carrier, Y. Le Corff, C.F. Ratelle. DOI 10.1016/j.erap.2022.100766

    Testing Reciprocal Associations between Parenting and Youth’s Motivational Resources of Career Decision-Making Agency during the Postsecondary Transition Journal of Youth and Adolescence, 2022/08/22. Jiseul Sophia Ahn, Catherine F. Ratelle, André Plamondon, Stéphane Duchesne, Frédéric Guay. DOI 10.1007/s10964-022-01672-8

    Empirical testing of an alternative modeling of the self-determination continuum Motivation and Emotion, 2022/08/16. Julien S. Bureau, Frédéric Guay, André Plamondon, Catherine F. Ratelle, Joshua L. Howard, William Gilbert. DOI 10.1007/s11031-022-09976-9

    Students’ Inattention Symptoms and Psychological Need Satisfaction During the Secondary School Transition: The Protective Role of Teachers’ Involvement Journal of Attention Disorders, 2022/06/14. Stéphane Duchesne, André Plamondon, Catherine F. Ratelle. DOI 10.1177/10870547221105061

    Bidirectional relations between autonomous motivations and approach goals and their contribution to school functioning Educational Psychology, 2021/11/12. Stéphane Duchesne, Catherine F. Ratelle, Simon Larose. DOI 10.1080/01443410.2021.2002818

    Work Values and Job Satisfaction: The Mediating Role of Basic Psychological Needs at Work Journal of Career Development, 2021/09/25. Mathieu Busque-Carrier, Catherine F. Ratelle, Yann Le Corff. DOI 10.1177/08948453211043878

    Linking Work Values Profiles to Basic Psychological Need Satisfaction and Frustration Psychological Reports, 2021/08/14. Mathieu Busque-Carrier, Catherine F. Ratelle, Yann Le Corff. DOI 10.1177/00332941211040439

    A longitudinal analysis of the relationships between students’ internalized symptoms and achievement goals. Motivation Science, 2021/06. Nir Madjar, Catherine F. Ratelle, Stéphane Duchesne. DOI 10.1037/mot0000195

    The role of mothers in supporting adaptation in school: A psychological needs perspective. Journal of Educational Psychology, 2021/01. Catherine F. Ratelle, Stéphane Duchesne, David Litalien, André Plamondon. DOI 10.1037/edu0000455

    Passion in University: The Role of the Dualistic Model of Passion in Explaining Students’ Academic Functioning Journal of Happiness Studies, 2020/08/18. Caroline Bélanger, Catherine F. Ratelle. DOI 10.1007/s10902-020-00304-x

    Achievement goals, motivations, and social and emotional adjustment in high school: a longitudinal mediation test Educational Psychology, 2020/06/13. Stéphane Duchesne, Catherine F. Ratelle. DOI 10.1080/01443410.2020.1778641

    A self-determination theory perspective on RIASEC occupational themes: Motivation types as predictors of self-efficacy and college program domain. Motivation Science, 2020/06. Frédéric Guay, Julien S. Bureau, David Litalien, Catherine F. Ratelle, Richard Bradet. DOI 10.1037/mot0000142


    Les informations contenues dans cette page sont extraites de différents systèmes experts de l’Université Laval. Si vous constatez une erreur ou avez des questions quant aux données affichées, communiquez avec nous en écrivant à l’adresse repertoire-corps-professoral@ulaval.ca. Nous nous assurerons de rediriger votre demande à la bonne personne.