Aller au contenu principal

Sylvie Barma

Professeure titulaire
(418) 656-2131, poste 407570
Sylvie.Barma@fse.ulaval.ca
Pavillon Sciences de l'éducation
2320, rue des Bibliothèques
Local 1134

Unité de rattachement — Faculté
Sciences de l'éducation

Affiliations
Centre de recherche et d'intervention sur la réussite scolaire

Laboratoire Vivant d'Innovation en Éducation (LaVIE)
Programme: Élaboration de projets inédits en sciences de l’éducation
Organisme(s) subventionnaire(s): Ministère de l'éducation et de l'enseignement supérieur
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université du Québec à Rimouski - UQAR
Du 1 juin 2022 au 30 novembre 2024

Youth's potential to counterbalance disinformation: Exploring the case of deepfakes, disinformation powered by unethical uses of digital media, big data, and artificial intelligence, and spread through social media propaganda
Programme: Programme Savoir: Subventions Savoir
Organisme(s) subventionnaire(s): Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 janvier 2021 au 31 décembre 2023

Réseau PÉRISCOPE (Plateforme Échange, Recherche et Intervention sur la SCOlarité : Persévérance et réussitE)
Programme: Action concertée : Développement d'un réseau de recherche sur la persévérance et la réussite scolaires
Organisme(s) subventionnaire(s): Université Laval - Fonds internes, Fonds de recherche du Québec - Société et culture
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 août 2020 au 1 novembre 2025

IMASCO (pour aide à la recherche)
Organisme(s) subventionnaire(s): Fondation de l'Université Laval
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 avril 1997 au 31 mars 2024

Financements des 2 dernières années

L'évaluation collaborative réussie des apprentissages par le numérique
Programme: Action concertée | Programme de recherche-action sur le numérique en éducation et en enseignement supérieur
Organisme(s) subventionnaire(s): Fonds de recherche du Québec - Société et culture
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 mai 2020 au 1 août 2023

  • Jessy Turcotte, Doctorat en didactique
  • Jessy Turcotte, Maîtrise en didactique - avec mémoire
  • Encadrements terminés dans les 5 dernières années

  • Pierre Hamel, Doctorat en technologie éducative
  • Raoul Kamga Kouamkam, Doctorat en technologie éducative
  • Samantha Voyer, Maîtrise en didactique - avec mémoire
  • Aude Gagnon-Tremblay, Maîtrise en psychopédagogie - avec mémoire
  • Publications des 5 dernières années

    Cultural historical activity theory, double stimulation, and conflicts of motives in education science: Where have we been? (2012-2021) Revue internationale du CRIRES : innover dans la tradition de Vygotsky, 2022/01. Guillaume Isaac, Syvie Barma, Margarida Romero. DOI 10.51657/ric.v5i2.51287

    Légalisation du cannabis au Canada : perspectives historico-socioculturelles pour soutenir une intervention éducative auprès d’adolescentes et adolescents québécois Éduquer au vivant : Perspectives, recherches et pratiques, 2022. Sylvie Barma.

    Supporting a school team by participating in a Change Laboratory for and with adolescents in the context of cannabis legalization in Canada Florida Educational Research Association (FERA) 65th annual meeting, 2021/11. Sylvie Barma.

    Colloque sur l’usage pédagogique de la programmation informatique. Rapport . Journées de réflexion sur l'usage pédagogique de la programmation informatique : constats sur l'intégration de la compétence numérique Ministère de l'éducation et l'Université Laval, 2021/09/15. Sylvie Barma.

    Crisis in the tryad curriculum-socioscientific issues-government politics: challenging science teaching aimed at consuming knowledge 6th International Congress of ISCAR : Round Table Science Educations facing social and political crises, 2021/08. Sylvie Barma.

    Les théories historico-socioculturelles un intérêt nécessaire Revue internationale du CRIRES : innover dans la tradition de Vygotsky, 2021/04. Mélanie Gauthier, Sylvie Barma. DOI 10.51657/ric.v5i1.41065

    Au-delà du code et vers le développement d'une compétence numérique: défis et avenues en contexte scolaire québécois Colloque Humanistica, 2021. Sylvie Barma.

    Nos adolescents en temps de pandémie : une étude sur leurs perceptions et leurs ajustements Revue Action Parents, 2021.

    Science teachers as mentors of their peers: Working over conflicting issues and engaging in agency Doing CHAT in the Wild: From-the-field Challenges of a Non-Dualist Methodology, 2021.

    Collaborative School-Family Relationships using the Expansive Learning Cycle to Enhance Parents Empowering in Helping their Child in the Context of a New Reading Method International Journal About Parents in Education, 2020. Sylvie Barma.

    Community members supporting a school team by participating in a Change Laboratory addressing a controversial issue FERA Conference on Education 2020, 2020.

    Construction sociale et culturelle des connaissances : 1er collectif étudiant Livres en ligne du CRIRES, 2020.

    L'« agentivité transformatrice », un concept pour l'analyse du développement de décisions partagées ? 5e colloque du réseau PÉRISCOPE : Gagnons la cause de la participation à l'école... par décisions partagées, 2020.

    Questions socialement vives en éducation scientifique Repères contemporains pour l’éducation aux sciences et à la technologie, 2020.

    The expansive resolution of conflicts of motives: a fruitful avenue to understand the transformation of teachers’ practices Cultural-historical psychology: interdisciplinary research perspectives & social practices. Collection of Abstracts - International ISCAR Summer Seminar for PhD Students, 2020. Sylvie Barma.

    Documenter l’existence d’une contradiction primaire dans les représentations d’enseignants de l’agir évaluatif Colloque annuel de Association pour le développement des méthodologies d’évaluation en éducation (ADMÉE), 2019/10. Sylvie Barma.

    La recherche partenariale « universités-milieux scolaires » pour valoriser l’expertise des acteurs de terrain et comodéliser des pratiques professionnelles gagnantes 87e Congrès de l’ACFAS : : La pertinence d’une meilleure collaboration nationale sur la recherche en éducation : mieux servir la pratique, 2019/05. Sylvie Barma.

    Cultural-Historical Activity Theory and Science Education: A new Dimension in STEAM Education Book of abstracts - International Society for Cultural-Historical Activity Research (ISCAR) 5th International Congress, 2019. Sylvie Barma.

    Intervention in the context of a controversial issues: engaging in collaborative work and co-design of activities for the science class Book of abstracts - International Society for Cultural-Historical Activity Research (ISCAR) 5th International Congress, 2019. Sylvie Barma.

    Research Partnerships and CHAT as a praxis in the field: giving voice to the emotional experience of participants to understand the expansion of a transformative activity Book of abstracts - International Society for Cultural-Historical Activity Research (ISCAR) 5th International Congress, 2019. Sylvie Barma.

    Thematic Working groups. Advancing models and theories of technology integration: implications for practitioners and policymakers International summit on ICT in education EDUsummIT, 2019.

    Science Education and Teacher Professional Development: a challenge. The challenges of research in Physics Teaching against contemporary tensions au XVII Meeting of Research in Physical Education (EPEF), 2018/08. Sylvie Barma.

    Analyse de la résolution collaborative de problèmes complexes d’une activité interdisciplinaire intégrant l’usage pédagogique de technologies robotiques 6e Sommet du numérique en éducation, 2018/05. Sylvie Barma.

    Activité de recherche sur l’intégration des BeeBots pour documenter la résolution en collaboration de problèmes complexes Ecole primaire Bon Voyage, 2018/04. Sylvie Barma.

    Approches socio-culturelles en éducation Conférences publiques sur invitation Laboratoire d’Innovation et Numérique pour l’Éducation (LINE) de l’École Supérieure du Professorat et de l’Éducation (ÉSPÉ), 2018/04. Sylvie Barma.

    Présentation de l’évaluation des compétences : partage d’expertise Invitation de Laure Capron et Éric Guerci, 2018/04. Sylvie Barma.

    Le développement et évaluation des compétences du XXIe siècle co-working Montebello, 2018/03. Sylvie Barma.

    Open Discussions of Historical Activity Inquiry Questions Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), 2018. Sylvie Barma.

    Open discussions of cultural-historical activity inquiry questions Proceedings of International Conference of the Learning Sciences, ICLS, 2018. Sylvie Barma.

    Retour d’expérience des enseignants sur le projet Code MTL Commission scolaire de Montréal (CSDM), 2018.

    The expansive Learning theory at the service of parent-teacher collaboration Education and New Developments, 2018. Sylvie Barma.

    School Community Involvement in the Context of marijuana legalization in Quebec, Canada. Building on History: Improving research, policy, and practice of family and community engagement in education 20th Roundtable of the International Network (INET) on School, Family, and Community Partnerships, 2022/04. Sylvie Barma.

    Éditorial : Médiations individuelles et collectives: perspectives socioculturelles Revue internationale du CRIRES : innover dans la tradition de Vygotsky, 2022/01. Sylvie Barma. DOI 10.51657/ric.v5i2.51496

    La légalisation du cannabis au Canada : perspectives historico-socioculturelles pour soutenir une intervention auprès d’adolescent.e.s québécois Tercer Congreso Mundial de Transdisciplinariedad, 2021.

    Pour une éducation aux hypertrucages malveillants et un développement de l’agentivité dans les contextes numériques Éducation et francophonie, 2021. Nadia Naffi, Ann-Louise Davidson, Sylvie Barma, Marie-Claude Bernard, Nicolas Brault, François Berger, Aude Gagnon-Tremblay. DOI 10.7202/1085307ar

    La technologie au cœur de l’enseignement des sciences : un partage de nos pratiques Spectre, 2020. Sylvie Barma.

    Le concept-clé de l'agentivité en théorie de l'activité 5e colloque du réseau PÉRISCOPE : Gagnons la cause de la participation à l'école... par décisions partagées!, 2020.

    Mobiliser les adolescents grâce à des « laboratoires du changement » : une clé pour aider à la prise de décision concernant leur santé Réseau d’Information pour la Réussite Éducative (RIRE), 2020.

    Que peuvent faire l’école, la famille et la communauté pour aider les adolescents face à la légalisation du cannabis? Réseau d’Information pour la Réussite Éducative (RIRE), 2020.

    État des lieux sur le jugement professionnel d’évaluation au préscolaire, au primaire, au secondaire et en éducation des adultes Colloque annuel de Association pour le développement des méthodologies d’évaluation en éducation (ADMÉE), 2019/10. Sylvie Barma.

    Groupe de travail. Courants numériques et vents québécois : naviguer les utilisations du numérique en éducation International summit on ICT in education EDUsummIT, 2019/09. Sylvie Barma.

    Évaluation individuelle en contexte de travail collaboratif : tensions et évolutions en pédagogie universitaire Conseil supérieur de l’éducation, 2019/09. Sylvie Barma.

    Exploring the Experimentation of Expansive Learning Actions in View of Improving Teachers-Parents Collaboration International Association for the study of cooperation in Education (IASCE) conference, 2019/03. Sylvie Barma.

    Quoi penser des devoirs et leçons? Éditions Passe-Temps, 2019.

    Unplugged computing climbing activities through the lens of Activity Theory Book of abstracts - International Society for Cultural-Historical Activity Research (ISCAR) 5th International Congress, 2019. Sylvie Barma.

    Retracing the experiential trajectory of Science and Technology teachers’ as they change the pattern of their teaching practice and engage in curriculum development Session 1080: Unpacking ‘signs of learning’ in complex social environments: Desettling neoliberal market-driven educational methodologies, epistemologies and recognitions of learning, 2018/06. Sylvie Barma.

    Analysis of Participation in Educational Partnerships in Light of Activity Theory Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), 2018/04. Sylvie Barma.

    Laboratoire du changement : enjeux théoriques et méthodologiques du développement du travail Laboratoire d’Innovation et Numérique pour l’Éducation, Centre Liégeard de l’ESPE, 2018/04. Sylvie Barma.

    Identification de contradictions dans l’activité d’enseignants du primaire devant l’enseignement de la compétence à résoudre des problèmes mathématiques 4e colloque de didactique professionnelle, 2018.

    Inspirations hors des frontières Conférence EducAzur-EducPros-Inria, 2018.

    Les compétences du XXIème siècles nécessaires pour s’engager dans des démarches co-créatives et découvrir la réalité virtuelle Séminaire académique autour de l’apprentissage du code, de la programmation et de la robotique pédagogique, 2018. Sylvie Barma.

    Other ways of looking at elementary school learning assessment practices aiming at enhancing family and school collaboration and resilience 7th LAEMOS Colloquium on «Organizing for Resilience: Scholarship in Unsettled Times», 2018. Sylvie Barma.

    Preparing a First Change Laboratory Session Linked to the Issue of Homework and Addressing Methodological Challenges Journal of Studies in Education, 2018. Sylvie Barma. DOI 10.5296/jse.v8i3.13173

    Analysing an Interactive Problem-Solving Task Through the Lens of Double Stimulation Canadian Journal of Learning and Technology, 2022/08/10. Margarida Romero, Sylvie Barma. DOI 10.21432/cjlt28170

    Grille de lecture de la compétence de résolution collaborative de problèmes dans le cadre des activités de robotique pédagogique Didactique, 2022/04. Raoul Kamga, Margarida Romero, Sylvie Barma. DOI 10.37571/2022.0201

    Repenser l’espace public contre les inégalités numériques État du Québec 2022, 2022.

    Expansive resolution of conflicts of motives and boundary crossing activity by teachers 6th ISCAR CONGRESS - WORKSHOP pre-conference, 2021. Sylvie Barma.

    Four levels of collective and distributed participation: from making sense of results to the emergence of contradictions 6th International Congress of ISCA, 2021.

    L’adolescent au cœur d’un système d’activité en contexte de Covid-19 Réseau d’Information pour la Réussite Éducative (RIRE), 2021.

    Parent participation in an innovative project in the context of legalization of marijuana 6th International Congress of ISCAR, 2021.

    School community involvement to address a controversial issue for the benefit of adolescents School Community Journal, 2021.

    The Adolescent at the Center of Activity Systems in the Context of COVID-19: Redefining Routines and Relationships at the Heart of Learning Cultural-Historical Psychology, 2021. Barma, S., Deslandes, R., Ste-Marie, N.. DOI 10.17759/chp.2021170213

    Aborder la créativité comme une activité historico-socio-culturelle Séminaire de recherche conjoint LINE-CRIRES-LIP, 2020.

    Advancing conceptual models of technology integration in education: Implications for researchers, practioners and policymakers (Thematic Working Group 9) Learners and learning contexts: New alignments for the digital age, 2020.

    Création d’activités liées aux enjeux de la légalisation du cannabis pour les jeunes du secondaire Réseau d’Information pour la Réussite Éducative (RIRE), 2020. Sylvie Barma.

    La créativité : fondements théoriques ancrés dans la CHAT Université de Nice Côte d’Azur, 2019/07. Sylvie Barma.

    Recadrer le rôle du chercheur dans l’accompagnement d’enseignants en formation continue : de la collaboration vers l’intervention Rencontres internationales du réseau recherche éducation formation (REF), 2019/07. Sylvie Barma.

    Recadrer le rôle du chercheur dans l’accompagnement d’enseignants en formation continue : de la collaboration vers l’intervention Université de Nice Côte d’Azur, 2019/07. Sylvie Barma.

    Éduquer au développement de la pensée critique au secondaire au Québec dans le contexte de la légalisation de la marijuana 87e Congrès de l’ACFAS Éduquer au vivant : perspectives, recherches et pratiques, 2019/05. Sylvie Barma.

    Addressing a controversial socioscientific issue at high school: preparing a change laboratory in the context of the legalization of marijuana E-Proceedings of the ISCAR 2019 Regional Conference, 2019.

    Code MTL. Rapport d’analyse des données collectées avant et après projet Commission scolaire de Montréal, 2019. Sylvie Barma.

    Collaborative School-Family (S-F) Relationships using the Expansive Learning Cycle to Enhance Parents Empowering in Helping their Child in Literacy 12th Biennial conference of the European Research Network About Parents In Education (ERNAPE), 2019. Sylvie Barma.

    En réponse à Joël Leblanc. Texte d’opinion Québec Science, 2019. Sylvie Barma.

    Creation of Zones of Proximal Development in the Teaching of Basic Concepts of Astronomy to Mentally Handicapped Children Congress on mental health: meeting the needs of the XXI century, 2018/06. Sylvie Barma.

    Table ronde autour du jeu numérique en éducation Université Nice Sophia Antipolis, Laboratoire d’Innovation et Numérique pour l’Éducation (LINE) de l’École Supérieure du Professorat et de l’Éducation (ÉSPÉ), 2018/04. Sylvie Barma.

    Comprendre la collaboration entre l'école et les familles dans le contexte de l'évaluation des apprentissages Conférence du Canadian Society for the Study of Education 2018, 2018.

    Experiential trajectory change in the approach angle of family-school collaboration in the context of Learning assessment practices Book of abstracts - International Society for Cultural-Historical Activity Research (ISCAR) 5th International Congress., 2018. Sylvie Barma.

    Laboratoire du changement : enjeux théoriques et méthodologiques du développement du travail Actes du 53ème congrès de la Société d’Ergonomie de Langue française (SELF), 2018. Sylvie Barma.

    L’innovation pédagogique en numérique, ateliers sur les robots EV3 et les compétences du programme de formation de l’école québécoise collège Jean Giono, 2018. Sylvie Barma.

    Participation à la table ronde de la Conférence EducAzur-EducPros-Inria sur l’intelligence artificielle Conférence EducAzur-EducPros-Inria, 2018. Sylvie Barma.

    Quelles mobilisations des enjeux de développement dans les interventions ergonomiques? 53e congrès de la Société d’Ergonomie de Langue française (SELF), 2018. Sylvie Barma.

    Réaliser une étude de cas multiple qui vise à affiner les connaissances sur l'usage pédagogique ou didactique de la programmation dans les écoles du Québec Ministère de l'Éducation et de l’Enseignement supérieur (MEES), 2018.

    The Challenge of Improving Homework Processes and Benefits: Insights from Two Intervention Research Sessions with Teachers and Parents of an Elementary School International Journal about Parents in Education, 2018. Sylvie Barma.

    Unpacking signs of learning in complex social environments: Desettling neoliberal market-driven educational methodologies, epistemologies and recognitions of learning Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), 2018.


    Les informations contenues dans cette page sont extraites de différents systèmes experts de l’Université Laval. Si vous constatez une erreur ou avez des questions quant aux données affichées, communiquez avec nous en écrivant à l’adresse repertoire-corps-professoral@ulaval.ca. Nous nous assurerons de rediriger votre demande à la bonne personne.